STOTTERCENTRUM

SLEEUWIJK

Hoe maakt u een afspraak?

U kunt mij bellen of mailen om een afspraak te maken.

 

 

Stottercentrum Sleeuwijk

Liesbeth Zoontjens

Tienhont 18

4254 CM Sleeuwijk

m. 06 444 88 266

info@logopediesleeuwijk.nl

Directe Toegankelijkheid Logopedie (DTL)

Per 1 augustus 2011 kunt u zich zonder verwijzing van een huisarts of specialist direct wenden tot iedere logopedist die voldoet aan de eisen van Directe Toegankelijkheid Logopedie. Ik voldoe aan deze eisen.

 

Kan ik mij dan zomaar aanmelden?

Ja, vanaf 1 augustus 2011 kan dat. U meldt zich direct aan zonder verwijzing van uw huisarts of specialist, telefonisch of via onze website. Dit kan NIET wanneer u in 2017 verzekerd bent bij CZ of De Friesland. Deze zorgverzekeraars vergoeden deze prestatie niet.

 

Wat gaat er anders als u direct bij mij komt?

Ik ben opgeleid om een DTL-screening af te nemen bij elke nieuwe cliënt, die zich zonder verwijzing bij mij aanmeldt. Deze korte screening duurt 15 minuten en wijst uit of logopedische behandeling gestart kan worden of niet. Ik stel vragen over de algehele gezondheid en de over hulpvraag van de aangemelde cliënt.

Bij een afwijkend beeld of een afwijkend verloop van de aandoening, gezondheid of ontwikkeling kan ik de behandeling niet direct starten. Ik verwijs u, met een kort verslag van de screening, terug naar uw huisarts. Ik stel daarbij geen diagnose, maar constateer slechts dat het verstandig is dat de arts of een andere discipline geraadpleegd moet worden alvorens ik onderzoek of behandeling start. De juiste diagnose kan immers een aandoening zijn die helemaal niet bij een logopedist hoort en ook niet herkend wordt door een logopedist.

Als u zelf al twijfelt, dan gaat u eerst naar de huisarts. Nadat u bij uw huisarts op het spreekuur bent geweest kunt vervolgens met een verwijzing voor logopedie alsnog een afspraak bij mij maken om onderzoek en/ of behandeling te starten. Ook tijdens de verdere logopedische intake, het onderzoek of de behandeling kunnen er voor mij redenen ontstaan u alsnog terug te verwijzen naar uw huisarts of specialist.

Wanneer blijkt dat ik wel met behandeling kan starten, maak ik met u een vervolgafspraak voor onderzoek en/ of behandeling gepland. Tijdens die vervolgafspraak ga ik dieper in op uw hulpvraag.

 

Wordt mijn huisarts op de hoogte gesteld, wanneer logopedie gestart is?

Ik vind het belangrijk dat de huisarts als ‘zorgcoördinator’ op de hoogte is van de zorg rondom zijn of haar patiënten. Ik stel uw huisarts, met uw toestemming, schriftelijk op de hoogte van de bevindingen van de ‘screening’ en of logopedisch onderzoek of behandeling gestart wordt.

 

Wordt de DTL screening vergoed en wat zijn de betalingsvoorwaarden?

Onderstaande verzekeraars vergoeden de DTL screening nog niet.

CZ - De Friesland Zorgverzekeraar.

Wanneer u bij één van deze zorgverzekeraars verzekerd bent dient u een verwijzing bij uw huisarts of specialist aan te vragen alvorens logopedisch onderzoek en/ of behandeling gestart kan worden. Directe Toegankelijkheid Logopedie is voor u nog niet mogelijk.

Net als bij een behandeling geldt, dat u, bij verhindering, de screeningsafspraak ten minste 24 uur van te voren dient af te melden om kosten voor besproken tijd te vermijden. Deze kosten worden niet door de zorgverzekeraar vergoed en dient u zelf te voldoen.

 

 

Overzicht tarieven logopedische behandeling 2017 (in euro's)
Menzis
Zorg en Zekerheid
Multizorg
Eno
DSW
CZ
Zilverenkruis
VGZ
 De Friesland
 Reguliere zitting 30,60 31,40 31,01 33,20 31,75 31,15 30,85 30,70 32,39 Reguliere zitting incl. aan huis toeslag 48,20 49,05 47,71 50,00 49,80 14,55 46,25 42,40 51,31 Telefonische zitting 10,00 15,70 - 12,00 - 15,55 - - - Instructie/overleg ouders/verzorgers 30,60 - - - 31,75 - - 30,70 - Screening bij directe toegang 10,40 15,65 11,21 12,00 15,50 - 9,05 13,55 - Anamnese & onderzoek na screening 61,20 62,75 49,68 53,20 61,00 - - 43,90 - Anamnese & onderzoek na verwijzing 61,20 62,80 49,68 53,20 61,00 62,30 29,50 59,00 35,75 Individuele zitting stotteren 61,20 62,75 62,01 66,40 63,75 62,30 59,00 60,80 64,78
Informatie voor patiënten over de Klachten- en geschillenregeling Paramedici Ontevreden? Blijf er niet mee zitten!
U komt voor goede hulp en begeleiding. Die willen wij graag bieden. Uw zorgverlener doet er alles aan goede zorg te verlenen en alles zorgvuldig te organiseren. Mocht u als cliënt onverhoopt toch niet tevreden zijn, dan is het belangrijk dat te bespreken. Als dat geen oplossing biedt, kunt u een klacht indienen. Uw zorgverlener is aangesloten bij de Klachten- en geschillenregeling Paramedici. Hieronder meer informatie.
Wat kan ik doen als ik ontevreden ben?
De eerste stap: een gesprek aangaan met uw zorgverlener. Het is goed mogelijk dat die niet beseft dat u ontevreden bent en waarover. Er kan sprake zijn van een misverstand. Vaak leidt zo’n gesprek al tot een oplossing.
Wat als ik toch een klacht wil indienen?
Het kan zijn dat een gesprek geen of niet voldoende oplossing biedt. Of er is een goede reden om geen gesprek aan te willen gaan. Dan kunt u gebruik maken van onze klachtenprocedure. De Klachten- en geschillenregeling Paramedici, waarbij uw zorgverlener is aangesloten, biedt u een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Ga naar U vindt daar een eenvoudig formulier en nadere uitleg. Wanneer u nadere vragen hebt of er niet uitkomt, is het mogelijk om het klachtenloket telefonisch te benaderen. Meer hierover op bovengenoemde website.
Wat gebeurt er met mijn klacht?
De onafhankelijk klachtenfunctionaris bekijkt uw klacht, geeft desgewenst advies over het indienen van een klacht, kan helpen bij het formuleren ervan en zoekt naar een oplossing. U krijgt binnen twee weken een reactie van de klachtenfunctionaris op uw ingediende klacht. De klachtenfunctionaris zal ook contact opnemen met de betrokken zorgverlener. Uiterlijk binnen 6 weken zal de zorgverlener zijn/haar reactie/oplossing moeten aangeven over de geuite klacht.
Wat als er geen oplossing wordt gevonden?
Bent u niet tevreden over de geboden oplossing of over de klachtafhandeling? Dan kunt u terecht bij de geschillencommissie. Die staat onder leiding van een onafhankelijk voorzitter. De commissie probeert alsnog tot een oplossing te komen. Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend, zowel voor de zorgverlener als voor u. In bepaalde gevallen kan de commissie een schadevergoeding toekennen.
Waarover kan ik een klacht indienen?
Een klacht kan betrekking hebben op de geleverde zorg, maar ook op de dienstverlening of organisatie van de praktijk. U kunt bijvoorbeeld het gevoel hebben onvoldoende te zijn geïnformeerd. Mogelijk is de behandeling niet verlopen als verwacht of afgesproken.
Wat kost het indienen van een klacht?
Een klacht indienen kost u niets. Wilt u een oordeel van de geschillencommissie? Dan betaalt u 50 euro als tegemoetkoming in de kosten. Als u ook een schadevergoeding eist, is dit 100 euro. Deze kosten moet u betalen, ongeacht of u al dan niet in het gelijk wordt gesteld. In uitzonderlijke gevallen kan de commissie de verplichting tot een bijdrage kwijtschelden.
Komt u er niet uit met deze regeling?
In dat geval bent u uiteraard vrij een juridische procedure te starten om tot een uitspraak van de burgerlijke rechter te komen. Bedenk echter goed of u hiermee het beste bent geholpen.
www.klachtenloketparamedici.nl

Waar vindt u de Logopediepraktijk en het Stottercentrum?

Logopedie Sleeuwijk. Aangesloten bij de NVLF, De Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie